Van -12 tot 38 graden - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Lotte Zandbergen - WaarBenJij.nu Van -12 tot 38 graden - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Lotte Zandbergen - WaarBenJij.nu

Van -12 tot 38 graden

Door: Tante Greet

Blijf op de hoogte en volg Lotte

19 Januari 2014 | Argentinië, Salta

50 graden verschil!

Geïnspireerd door onze 7 volgers exclusief tante Greet hebben wij de iPad weer tevoorschijn getoverd om deze mensen niet teleur te stellen.

Huanya Potosi,
We zijn de uitdaging aan gegaan om deze 6088 meter hoge berg te beklimmen, iets wat voor beginners makkelijk te doen zou moeten zijn.
We werden per taxi naar het basiskamp gebracht met onze mountain guide Theo. Daar vertrokken we naar de gledser om wat ijs klimmen te oefenen daarvoor hadden we ijs haken en grampons voor meegenomen en natuurlijk het belangrijkste de HELM iets wat bij bloemschikken al onmisbaar is.
Aangekomen bij de gledser een prachtig uitzicht en grampons onder binden en gaan. We stuitte op een helling van 7 meter en 95 graden waarop Theo met een soort harpoen haken in het ijs schoot met touwen eraan, waaraan wij naar boven konden klimmen. Wat super moeilijk was. Zon scheen vol dus het ijs was poreus maar de top eenmaal gehaald naar beneden geabsiled. Echt super vet!
Terug een mooie wandeling over de gledser.
Dag 2 was wel even andere koek, alle benodigde spullen voor het ijs klimmen in je backpack ( circa 15 kilo) 2 uur klimmen over steile rotspartijen naar het volgende highkamp. Daar aangekomen wat eten en slapen om om 12 uur snachts op te staan wat te eten en naar de top te gaan.
We waren opgestaan en na een broodje gegeten te hebben begonnen we aan de klim, het eerst uurtje ging wel aardig maar toen begon Lotte last te krijgen van de hoogte, maar wilde niet opgeven en stukje bij beetje ging ze veder. Op een hoogte van 5600 meter en een temperatuur van -12 hielt de maag het niet meer en alle inhoud kwam er uit. Lotte baalde enorm maar was te zwak om veder te gaan.
Mooi resultaat dat wel maar toch balen we dat we de top niet hebben gehaald.

Heerlijk decadent het vliegtuig naar Uyuni gepakt ( voor een prijs waar je nog geen eens een rondje in de wildeman kan geven). Daar aangekomen begonnen aan een driedaagse tour door zoutvlaktes en meren.
Samen met een heel leuk Deens stel en een wat apart Russisch stel (in een ouwe jeep die door het banjeren door het zout er ongeveer net zo aan toe was als Mark zijn lesauto) hebben we leuke foto's gemaakt op de salar de uyuni. Leuk om te zien zo'n opgedroogd meer wat overal om je heen wit is. En we waren in het regenseizoen dus konden ook wat zien van de spiegel ( water op het zout meer).
De dag erna prachtige omgeving mooie bergen en mooie meren met flamingo's en lama's eromheen. Die avond voor de 2de nacht geen douche en geen lekker bed ( iets wat wij gewend zijn van de jungle tours).
Om vijf uur opstaan om door de sneeuw naar San Pedro de Atacama, Chili ( Carolien ) te touren waar het lekkere weer weer op ons stond te wachten.

Chili,
Een klein schattig dorpje in de woestijn waar je altijd mooie berggebieden en omgeving kan bezoeken. Op 2 dagen na in het jaar wanneer het regent en uitgerekend wanneer wij daar waren regent het. Straten stonden blank, elektriciteit lag plat en elk dak lekte. We hadden in de bus naar S.p Ana ontmoet ( aardig meisje die alleen 2 uur doet over het betreden van haar bed en daar tot overmaat van ramp de rest van de straat ook bij wakker maakt) en hebben de middag samen zitten dubben wat te doen. We moesten het Andesgebergte namelijk oversteken en als het regent dan sneeuwt het daar en wordt de pas afgesloten. Mensen in het hostel zeiden dat die dan wel een week dicht kon zijn. Onee we moeten het vliegtuig halen naar patagonie en Ana naar Huis.
Smiddags niks kunnen doen dus savonds maar onze spanning weggedronken in de kroeg!
Volgende dag was het weer opgeklaard dus wij met ze 3e een fiets gepakt naar Laguna cejar ( een meer met een super hoog zout percentage) daar heerlijk rondgedobberd te hebben kwam onheil weer in de lucht met onze fitte staat snel terug gefietst en precies voor de bui de fietsen ingeleverd. Gelukkig voel het vandaag mee en we hadden vertrouwen dat de bus oprijd ging.
Inderdaad de bus vertrok optijd. we hadden bovenin de voorste stoelen dus hebben 10 uur ( waarvan 3 bij de grensovergang )een fantastische uitzicht gehad over de prachtig bergen. Jammergenoeg geen foto's kunnen maken de ramen waren te vies....
Uitgestapt in purmamarca echt een adembenemende plek waar je de Siete colores hebt een berg met 7 kleuren. Het was al avond en ja we waren in Argentinië dus gingen naar een restaurant voor een heerlijk Argentijnse biefstuk..... Dit viel echter tegen een dun klein stukje vlees wat de straat honden zelfs lieten liggen. Maar daarentegen hadden we wel heerlijk genoten van een lekker flesje rode wijn. ( Dennis begint het ook al aardig lekker te vinden).
Ana zegt dat er wel lekkere biefstukken zijn hier maar dat we nu gewoon dikke pech hadden hopen dat we vanavond geluk hebben, we kunnen niet wachten.
Na al die soep en rijst en kip willen we VLEES hihi.

Kus van ons.

• 19 Januari 2014 - 20:17

Erna:

Hoi Lotte en Dennis,

Ik heb het wel gelezen! En volgens mij hebben jullie het heel erg naar je zin daar!
    Knap van Lotte dat ze die berg beklommen heeft, jammer dat ze ziek werd maar ik vind het heel stoer van je!
    Hoop dat jullie nog een echt lekkere biefstuk hebben gevonden!
    Veel plezier nog!!!
    Xx

• 19 Januari 2014 - 20:19

Marise:

Heee hallo
    Wat fijn dat jullie toch nog schrijven haha! Toch weer een leuk verhaal en het lijkt me later ook voor jullie een handige terugblik op wat jullie allemaal hebben gedaan ;) heel veel plezoer in argentinie en succes met de biefstuk :)

X

• 19 Januari 2014 - 21:05

Carolien:

Lieve den en lot,

Leuk stukje ondanks dat we het meeste al weten super vet om te lezen!
    Had op internet al gelezen dat je door het zoute water bleef drijven grappig dat jullie daar ook geweest zijn. Handig dat internet zoek alles op.
    Den de alto is bezet Mark toert de hele gemeente door.
    Gaan jullie het vliegtuig in corduba halen? Hoop het wel Patagonië is echt de moeite waard als ik het op internet bekijk. Positief jaloers zal ik maar zeggen.
    Wie weet gaan we het ooit nog wel eens ondernemen.
    Geniet en dikke kus van ons
    Ps. hebben een heerlijke zandbergen rollade vanavond naar binnen gewerkt super...

• 19 Januari 2014 - 22:09

Anique:

Hoi!!! Wow wat een avonturen beleven jullie! Ongelooflijk zeg! Hoe valt de camera? Foto's zien er prachtig uit! Geniet, en pas ook op hihi! kus Anique

• 20 Januari 2014 - 03:50

Ellen:

'Volger 5' meldt zich.
    Vanuit Ayacucho Peru, nog veel plezier daar.
    Dat dorpje waar het nooit regent, was dat St Piedro de Atacama????
    Bij ons zeiden ze daar ook dat het nooit regende behalve... toen wij er waren.
    Met stromende regen door de nabije woestijn getrokken een paar jaar geleden!
    rare jongens die Chilenen......

veel plezier weer.

Oom Lub en tante Ellen

• 20 Januari 2014 - 11:31

Anne-Greet Zandbergen:

Hier volger 6. Wij volgen jullie elke dag en wat een plezier beleven we daaraan!
    Super gave foto's van het ijsklimmen en van de zoutvlaktes. Ik ben blij met de dropbox en als Carolien en Erik bellen dat er weer nieuwe foto's opstaan zitten we al op de fiets om te gaan kijken.
    Goede reis naar Cordoba en tot snel!
    xxx erik en Anne-Greet

• 20 Januari 2014 - 15:20

Opa Erik En Oma Thea Zandbergen.:

wat een geweldig verslag.ENIG.ja je moet alles mee maken zon en regen.harden en zachten bedden en de REST.......nog ruim een maand.dikke kus.geniet ervan.E.T.

• 20 Januari 2014 - 15:22

Cok En Nel:

Geweldig wat jullie allemaal zien en meemaken , genieten er van Gr Cok en nel

• 20 Januari 2014 - 15:54

Dick En Ine:

Hoi diehards! Jullie vallen van de ene verbazing in de andere, wat een avonturen.En dan ook nog zonder jullie favoriete eten, n.l. BIEFSTUK. We hebben van Carolien begrepen, dat het inmiddels gelukt is een lekker stuk vlees te scoren. Geniet ervan, je weet nooit hoelang je weer moet wachten op het volgende !!
    Prachtige foto's zien we van al jullie belevenissen ( ook natuurlijk een beetje spieken bij Carolien en Eric ).
    Jullie volgende bestemming is Patagonie, hebben we begrepen. Dit schijnt een van de mooiste stukjes natuur op aarde te zijn, dus geniet met volle teugen van dit alles!! We zijn benieuwd naar de foto's.
    XX Dick en Ine

• 21 Januari 2014 - 09:27

Kirsten:

Heeeeey lot en denniss!
    Wat zijn jullie verhalen leeeuk en de foto's erbij maken het nog leuker!
    Volgens mij hebben jullie het nog steeds onwijs naar jullie zin, jullie zien er super gelukkig uit met z'n tweetjes :D
    Ik heb laatst een film gezien en die ging deels over Patagonië en oooo ik vond dat zooo moooi! Ik zat alleen maar bij elk nieuw beeld: Waaaauwww! Dus dat zal vast goed bevallen!
    Heeel veel plezierrr!! lieeefssss kirrie!

• 22 Januari 2014 - 10:21

Laura:

Heeee Lotte en Dennis!

Niet stoppen met schrijven hoor!!! Ik lees nog heel trouw alle verhalen :) Echt genieten al die mooie foto's en verhalen dr bij! Jammer dat jullie net de top niet gehaald hebben, maar wel begrijpelijk! ik hield t boven de 5000 meter nog maar net uit hoor ;) hahaha. Nu jullie ogen uitkijken in het prachtige Patagonië, ben benieuwd waar jullie heengaan!

Kus, Laura!

• 22 Januari 2014 - 18:19

Annegreet:

Ola uit het kouder wordende Santpoort.
    Ik ben volop bezig met jullie "pakketje"en denk dat alles wel optijd geregeld kan worden om het te laten bezorgen in Buenos Aires. Ik ben nu contact aan het maken met de ambassade en het ziet er goed uit. Ik doe mijn best om het maandag as te versturen zodat jullie het kunnen ophalen bij aankomst op 3 febr. (als ik het goed heb)
    Ik laat later wel weten of alles gelukt is.
    Was het hobbelen in de nachtbus nog een beetje comfortabel of heb je niet geslapen?
    Als ik het goed begrepen heb van Carolien zijn jullie nu in Cordoba en klaar voor de reis naar El Calafate as vrijdag. Geniet nog even van het warme weer want dat zal dan snel omslaan!!
    Kusjes van Erik en Anne-Greet

• 23 Januari 2014 - 14:53

Oma M En Opa G:

Hoi Lotte en Dennis.
    Hier weer een berichtje van ons.
    Wat doen jullie allemaal spannende en gevaarlijke dingen, vooral dat geld wisselen,
    maar het is gelukkig weer goed afgelopen.
    De helft van jullie reis zit er al weer op.
    Jullie hebben wel veel variatie in jullie reis opgenomen, zo is het -12 en zo weer +38 graden,
    ik zou al moe worden van al die winter en zomerkleren op mijn rug meesjouwen.
    Zorg wel goed voor de inwendige mens ( biefstuk ) ha ha.
    Als jullie in Patagonie een klein pinguinetje zien en het maak niet uit of het een hem of haar is, neem hem dan maar mee naar huis zou ik wel leuk vinden.
    Lotte heb jij die ijsberg beklommen om al te kunnen oefenen om Dennis te kunnen assisteren met het bomen kappen?????????????
    Blijf genieten van jullie reis vol avonturen,.
    Groetjes en een dikke kus van Oma en Opa (klus)