Pantanal - Reisverslag uit Aquidauana, Brazilië van Lotte Zandbergen - WaarBenJij.nu Pantanal - Reisverslag uit Aquidauana, Brazilië van Lotte Zandbergen - WaarBenJij.nu

Pantanal

Door: Lottedennis

Blijf op de hoogte en volg Lotte

24 Februari 2014 | Brazilië, Aquidauana

Pantanal.
Na iguazu zijn we naar bonito gegaan een leuk klein dorpje waar heel veel mooie dingen te zien zijn. Toen we daar aankwamen vertelde Alex van het hostel dat hij alle mooie tours wel kon regelen. Even snel wat eten en oprijd naar bed, in een klein pasta restaurantje. Op een begeven moment kwam de eigenaresse naar onze tafel om te vragen waar we vandaan kwamen, omdat Wij graag een boerderij wilde bezoeken en dat van Lotte haar oom niet echt zeker was vertelde we dat aan haar. Toen zei ze ons dat zij een farm heeft samen met haar familie en dat de deur voor ons open stond. Wij zijn op het aanbod ingegaan en alles afgesproken na pantanal gaan we daar heen echt leuk. Volgende morgen Waren wij om 7 uur opgestaan en wilde graag snorkelen maar ineens was er een vliegtuig geland met 150 mensen die gingen snorkelen. Dus hadden we fietsen gehuurd en waren wat gaan fietsen. Volgende dag nog steeds geen plaats dus zijn we naar een openbaar meer gefietst en wat gezwommen en gezeten.
Nu we eindelijk plet hadden zijn we gaan snorkelen in een prachtige rivier. Zo helder echt mooi, veel vis en een krokodil gezien ook nog apen in de bomen boven ons.
Die avond zijn we naar een oefen ruimte geweest voor Abismo anhumus daar gingen we abseilen leren en klimmen. Abismo is een grot die 72 meter diep is waar je in moet afdalen naar een platform. Vanaf daar maak je een duik tussen de stalagmieten. Om er weer uit te komen moet je klimmen best zwaar, daar heb je dus wel wat training voor nodig. Bovendien is het lullig als je er niet meer uit kan klimmen.
De volgende morgen op de motor taxi over een te hobbelige weg naar de grot gereden. Abseilen door een klein gaatje waarna je naar 15 meter in de grote grot uitkwam echt zo mooi wel een beetje spannend je hebt echt zelf de touwtjes in handen.
Echt een prachtige duik gemaakt. Daarna begonnen we met klimmen het is best zwaar 15 ( het record stond op 3 minuten en 70 min was het langst) min aan een touw wat best heen en weer slingert.
Echt een super vette dag!

Pantanal, na een paar moeilijke reserveringen in het hostel met Alex besloten we pantanal maar ergens anders te boeken voor de kosten maakte het niet uit, in bonito hebben alle tour verkopers dezelfde prijs met elkaar afgesproken en daar wordt niet van af geweken.
Passo do lontre was de organisatie die onze tocht door pantanal regelde. De eerste middag stond er een boottocht op het programma. Na krokodillen en cabivaras hebben we 2 jaguars gezien, we hadden zo'n geluk daar mee. Die dieren zijn zo mooi maar je ziet ze niet vaak onze gids Fabiano ging helemaal uit zijn dak hij ziet er ongeveer 1 per jaar. Het was een mama Jaguar met haar 1 jarige pup! Die avond hebben we dat gevierd in de lokale pub, met zijn 3e op de motor echt leuk.
Die morgen hebben we een kano tocht gemaakt lekker op de stroom meegedreven in een wankel bootje met veel krokodillen in het water.
Smiddags vertrokken we naar de farm iets dieper in pantanal.
Savonds bonfire gemaakt en gedronken En gedanst om het vuur waar wij met de gids een fles vodka soldaat hebben gemaakt aan het eind van de avond vonden we het wel een goed idee om een krokodil te gaan vangen, Hup de lasso gepakt en even voor de zekerheid testen op een nepkoe hoe ons en de gids dat afging. Dat was maar goed ook want we miste alles en besloten dit te verplaatsen naarde volgende avond. Jammer genoeg waren er 2 super grote groepen daar, avond was het wel gezellig maar de volgende morgen stond paardrijden op het programma met 20 paarde vertrokken we echt een beetje saai maar op een begeven moment heeft Lotte een groepje koeien opgejaagd en gegaloppeerd. Dennis zijn paard wilde niet uit de groep dus we wisselde paarde en daar ging hij ook. De natuur was super mooi!
Smiddags gevist en met een jeep door de jungle gereden super veel dieren gezien.
Savonet had fabiano er voor gezorgd dat de groep een wandel tocht ging maken en wij onze kans konden pakken om een krokodil te vangen. Eerst lukte het niet na 2 meertjes te hebben geprobeerd hadden we een echt lassoman er bij gehaald hij gooide en ja hoor raak. Een 2 meter grote krokodil sleepte hij met zijn touw uit het water na zijn bek dicht gebonden te hebben gingen wij er mee op de foto, echt zo zwaar dat beest zo'n 60 kilo nou dat was lastig op te tillen. Echt cool om zo'n dier van zo dichtbij te zien en te voelen.

De volgende morgen vertrok de groep vroeg en hebben wij nog een tocht gemaakt op het paard daar hebben we door het prachtige landschap gescheurd. Toen we terug kwamen op de farm hadden ze net een koe geslacht en die waren ze aan het uitbenen. Iets wat echt een feest is voor die mensen er word een zelf gemaakte fles likeur bijgehaald en onder het villen opgedronken.
De mensen vonden het super leuk dat wij dat interessant vonden en het hele ritueel wilde zien. We mochten alles zien en foto's maken echt interessant, ze vonden dat een beetje raar want de meeste mensen vinden het maar zielig.
Jammer genoeg kwam er een einde aan pantanal en namen we afscheid van fabiano en gingen we naar aqudauana. Waar de familie van de farm op ons stond te wachten.

Kus van ons

• 24 Februari 2014 - 10:16

Laura:

Lieve Lotte en Dennis! Wat word ik jaloers van deze verhalen! Al die dieren die jullie spotten! WAUW! Heel veel plezier op de boerderij!
    Kus Laura

• 24 Februari 2014 - 11:52

Saskia:

Wajoooo, die grotten duik klim klinkt echt gaaf! (Deed me wel een beetje denken aan die enge film van die man die vastzit in een grot en zn hand afhakt.. Maar daar las ik niks over dus zal wel goed zijn gegaan bij jullie haha).
    Heel veel plezier nog even schatten! Tot snel XXXX Sassie

• 24 Februari 2014 - 11:59

Marise:

Wauwww wat een gave avonturen weer.. maken jullie wel eens wat saais mee? ;) heel veel plezier nog de laatste dagen! X

• 24 Februari 2014 - 22:16

Ingrid Zandbergen:

Wat een lef hebben jullie zeg!!! S'avonds lezen we in bed jullie avonturen, ik kon er niet van slapen!!! Parachute springen geweldig!! Geniet maar er maar lekker van. Dikke kus van tante paffie

• 24 Februari 2014 - 23:14

Gerard En Marian:

Jullie zijn ook nergens bang voor.
    Een koe geslacht, kroko's schieten, in een grot abseilen en dan nog gaan duiken ook, wat een spannende aktie's.
    Geniet nog maar op de boerderij, het is nu snel voorbij, 5 maart is het zo.
    Veel liefs van opa en oma Noordwijk.

• 25 Februari 2014 - 22:48

Hee Pa:

als trotse vader laat ik weten dat jullie deze reis nooit meer vergeten wat kan ik genieten van jullie ?
    ik ben wel een beetje jaloers op jullie de boerderij koeien op drijven geweldig ook echt iets voor mij

geniet er nog maar van voor dat je het weet ben je weer thuis veel plezier daar en doe de mensen
    van de farm maar de groeten zeg maar dat wij er ook nog wel eens een bezoekje brengen .

super leuk wat jullie allemaal gedaan hebben groetjes je vader

• 26 Februari 2014 - 17:40

Dick En Ine:

Hoi Lotte en Dennis, wat een belevenissen weer !! Zomaar in een grot abseilen, duiken en dan weer zelf naar boven moeten klimmen !! Petje af, jullie zullen met enorme spierballen thuiskomen.
    En dan de ervaringen op de farm. Er zijn maar weinig mensen, die dit allemaal meemaken.
    We weten niet hoe jullie het doen, maar we zien het toch een heel klein beetje voor ons.
    Jullie melden je in een hostel, gaan ergens eten, kijken om je heen en lokken met jullie blauwe/bruine knipperende ogen iemand, die eruit ziet, of hij/zij connecties heeft in de omgeving.
    Jullie laten je goed voorlichten en gaan op alleen maar bijzondere uitnodigingen in !!
    Zo komen Dennis en Lotte Splinter door de winter. Goed gedaan jongelui, alle lof !!
    Alle gekheid op een stokje, we hebben ontzettend veel bewondering voor de manier, waarop jullie alles aanpakken.
    Blijf vooral genieten ( wij genieten steeds een beetje mee)van jullie laatste fantastische vakantiedagen!!
    Veel plezier in Rio met de carnaval en pas goed op elkaar!!
    Liefs,Dick en Ine

• 26 Februari 2014 - 21:26

Anneke:

Lieve Lotte en Dennis,
    Wat een avonturen! En wat een lef om alles maar aan te gaan. Geniet nog van de laatste dagen!
    Anneke en Hans

• 01 Maart 2014 - 09:53

Anne-greet:

Hey lotte en dennis, morgen vliegen jullie naar rio, stad van het carnaval!! Geniet nog even van al het moois daar. Jammer dat we elkaar deze week door de slechte verbinding niet konden spreken. Ik hoop dat jullie toch nog contact gehad hebben met de manager van de farms van ome ton. Ik ben vandaag niet mee naar boven, knie is klaar met skiën, heb helaas een beetje last maar heb toch maar mooi 6 dagen wel geskied!! Ik heb ervan genoten. Papa, joep en joris zijn vanmorgen vroeg vertrokken op weg naar Zell, naar de snitselhut. Hoop dat joris dat nog red want wat heeft hij veel km geskied! Ik denk gemiddeld 50km per dag. Er hangt nu een apparaat onder aan de gondel waarop je elke ski dag kunt uitprinten. Route, aantal liften en km. Hopen wel dat jullie volgend jaar weer mee kunnen gaan skiën want we hebben jullie hier erg gemist! Tot snel kanjers en dans een dansje in rio! XXX mam

• 01 Maart 2014 - 13:18

Tante Greet :

Lieve Dennis en lotte

Leuk leuk leuk leuk leuk leuk leuk leuk
    Ook leuk leuk leuk dat er weer anderen mensen op reis zijn hopen dat die weer reisverslagen op jullie site gaan schrijven!

Hartelijke groeten van tante Greet